Verjaardagsfeestje - spelletjes
Groepsactiviteiten voor kinderen
Verjaardagsfeestjes... iets waar vele kindjes naar uitkijken!
Hier vind je ideeën voor een sprankelende verjaardag!
Op zoek naar spelletjes voor kinderen in groep? Dan kan deze pagina ook interessant zijn voor jou!
Balletje vang
Laat de kinderen op een rij staan.
Gooi telkens de bal naar een kind. Het kind moet dan de bal opvangen. Lukt dit niet.. dan moet hij/zij gaan zitten. Zo ga je het rijtje af.
Dan start je opnieuw, als een kindje een bal al zitten kan opvangen, mag hij/zij terug rechtstaan!
Hoe laat is het?
Trek een lange streep. Hierachter staan de kindjes bij het start van het spel.
Jij bent de klok.
Samen lopen jullie door de tuin/woonkamer/zaal..., jij voorop en de kinderen volgen jou.
De kinderen vragen.. 'Klokje, hoe laat is?'
Stop, kijk op jouw horloge... en zeg bijvoorbeeld 'Het is twee uur.' Dan stap je weer verder.
Kinderen vragen weer 'Klokje, hoe laat is het?'. Je herhaalt telkens het voorgaande, tot je ineens beslist: 'Het is bedtijd!'.
Dan lopen de kinderen zo snel mogelijk tot achter de lijn, naar hun 'bedjes'. Ondertussen probeer jij de kinderen aan te tikken. Die kinderen blijven staan van zodra ze zijn aangetikt.
De aangetikte kindjes kan je een opdrachtje laten doen, bijvoorbeeld huppelen als een konijntje naar hun bed (achter de lijn).
Smurfenspel
Maak een toverstaf (zacht materiaal: bijvoorbeeld krantenstok,…).
Dit is de toverstaf van Gargamel.
Teken het huis van Gargamel (bijvoorbeeld een grote ronde cirkel met krijt) en teken het smurfendorp (een andere cirkel bijvoorbeeld…).
Je duidt een kind aan voor de rol van Gargamel en een kind voor de rol van de poes van Gargamel, Azraël. Ook geef je één van de kinderen de rol van Grote Smurf. Grote Smurf blijft in het smurfendorp. De andere kinderen zijn de andere smurfen en lopen rond tussen de twee cirkels.
Wanneer jij een teken geeft, probeert Gargamel de smurfen te tikken met de toverstaf. De kinderen die worden aangetikt, blijven stil staan. (die zijn omgetoverd tot standbeelden) Van zodra er drie kinderen aangetikt zijn, gaat Gargamel slapen in zijn huisje. Zijn toverstaf legt hij bij de poes, Azraël.
De kinderen die niet zijn aangetikt, gaan terug naar het smurfendorp.
Grote Smurf gaat stilletjes de toverstaf bij de slapende poes weghalen. Van zodra Azraël de toverstaf voelt weggenomen worden, begint hij te miauwen om Gargamel wakker te maken.
Grote Smurf probeert ondertussen zoveel mogelijk smurfenstandbeelden te tikken met de toverstaf.
Die kunnen terug bewegen en gaan vlug naar het smurfendorp.
Maar opgelet: Gargamel is wakker en gaat proberen om Grote Smurf te pakken te krijgen!
FOTO!
Laat de kinderen dansen op een leuk muziekje.
Wanneer je de muziek stopt en je 'FOTO' roept, gaan alle kinderen vlug stilstaan en doe je alsof je foto's neemt van hen. KLIK KLIK! Moedig ze aan om in leuke poses te gaan staan!
Kan ook met GROEPSFOTO!! of FOTO PER TWEE!!
Vliegtuigjes vouwen
Vouw samen met de kinderen vliegtuigjes en ga ze dan uittesten buiten!
Wie maakt het snelste vliegtuig? Welke vliegtuig kan het hoogst? Welk vliegtuig kan mooi landen? …
Schipper, mag ik overvaren?
Trek twee krijtlijnen. Een lijn aan de ene kant en een lijn aan de overkant.
Laat de kinderen achter 1 lijn staan.
Een kind mag de schipper zijn.
De andere kinderen zingen het liedje:
Schipper, mag ik overvaren ja of neen? Moet ik dan een cent betalen, ja of neen?
Wanneer de schipper JA zegt, lopen de kinderen over zonder dat ze getikt worden. Maar van zodra de schipper NEEN zegt, lopen de kinderen over en moeten ze de schipper proberen ontwijken.
Die gaat hen immers proberen te tikken. Van zodra ze getikt zijn, worden ook zij mee schippers (of gaan ze even aan de kant zitten tot er een nieuwe schipper wordt aangeduid).
Bellenblaas
Superleuk voor de kleinsten alsook al de iets oudere kleuters.
Loop rond en blaas belletjes, de kinderen proberen de zeepbellen stuk te prikken.
Je kan ook een bellenblaas voorzien per kindje (je kan deze bijvoorbeeld in Action per sets vinden) en zo kunnen ze zelf blazen. Wie maakt de grootste zeepbel? (deze bellenblaas mogen ze dan bijvoorbeeld mee naar huis nemen als cadeautje).
1..2..3... PIANO!!
Trek een lijn met krijt, waar de kinderen gaan achter staan. Jij staat aan overkant en draait jouw rug naar de kinderen toe.
De kids stappen naar jou toe terwijl je langzaam of snel 1...2...3...piano! zegt. Dan draai je je vlug om. Iedereen moet dan zo stil mogelijk staan, zoals een standbeeld.
Wie je nog ziet bewegen, die moet terug achter de lijn gaan staan.
Het kind dat jou eerst kan tikken, mag jouw plaats innemen!
Variatie: de kinderen moeten al springend, huppelend, kruipend, ... bewegen.
Ballonnetje slaan
Maak voor elk kind een krantenstok en blaas een ballon op.
De kinderen moeten samen zorgen om de ballon zo lang mogelijk in de lucht te houden.
Ook kan je elk kind een ballon geven, wie houdt zijn ballon het langst in de lucht?
Kan ook per twee,…
Balletje vang
Laat de kinderen op een rij staan.
Gooi telkens de bal naar een kind. Het kind moet dan de bal opvangen. Lukt dit niet.. dan moet hij/zij gaan zitten. Zo ga je het rijtje af.
Dan start je opnieuw, als een kindje een bal al zitten kan opvangen, mag hij/zij terug rechtstaan!
HOCKEY
Geef elk kind een krantenstok. Leg een bal op de grond.
De kinderen proberen de bal naar elkaar te rollen door er met de stok tegenaan te tikken.
Je kan ook een doel maken, waarnaar ze moeten mikken.
Hinkelbaan
Teken een hinkelbaan.
De kinderen springen de hinkelbaan om beurten af (kan op 1 baan maar ook op beide voeten).
Laat een steen gooien in een vakje, op dit vakje mag dan niet gesprongen worden!
Reactie plaatsen
Reacties